Abstract
یتناول البحث (تقویم منهج اللغة العربیة للصف الحادی عشر الاعدادی للناطقتین بغیره فی ضوء عناصر المنهج الدراسی من وجهة نظر تدریسیة ) من خلال ظاهرة الضعف فی اللغة العربیة التی تعد من المشاکل الرئیسیة التی تواجه الطلبة الغیر الناطقین بها وهنالک اسباب وعوامل عدیدة لهذه المشکلة من ابرزها صعوبة منهج اللغة العربیة ممتثلا بجمیع فروعها ، فضلا عن طرائق التدریسیة المتبعة من اغلب مدرسی المنهج اللغة العربیة واتباعهم الطریقة الاعتیادیة والسبب الثانی :هو مسالة ثنائیة اللغة وانتشار التعلیم اللغة الانجلیزیة فی المدارس ومعاهد تعلیم اللغات وقد تعود هذه المشکلة بعدم المیل بالتحدث والکتابة باللغة العربیة الى المنهج الدراسی المقرر فی المدارس فی اقلیم کردستان ، لذا ارتأى الباحث تحدید (مدى تقویم منهج اللغة العربیة للصف العاشر الاعدادی ) واهمیة البحث والحاجة الیه ووضع حلول لها من خلال عرض النتائج ومناقشتهاevaluation of the Arabic language curriculum for the eleven grade of others in the light of the elements of the curriculum from the point of view of teaching, through the phenomenon of weakness in the Arabic language, which is one of the main problems facing non-native students. There are several reasons and factors for this problem, The Arabic language curriculum is in compliance with all its branches, as well as the teaching methods followed by most of the Arabic language teachers and their followers. The second reason is bilingualism and the spread of English language instruction in schools and language learning institutes. Circumflex not the tendency to speak and write in Arabic to the standard curriculum in schools in the Kurdistan region, so felt the researcher to determine (the extent of evaluating the Arabic language curriculum for the tenth grade preparatory ) and the importance of research and the need for him and put solutions through the presentation and discussion of results.